fbpx

Hur Rebla löser administrativa problem – Intresseanmälansfasen

Hur Rebla löser administrativa problem – Intresseanmälansfasen
2022-05-01 Rebla

Dålig struktur, saker som faller mellan stolarna och i förlängningen missnöjda kunder. Det är några konsekvenser av att förlita sig på dåliga administrativa lösningar. Men det finns bättre sätt – i artikelserien “Hur Rebla löser administrativa problem” går vi igenom de olika faserna i försäljningen av nyproduktion. Vi beskriver de vanligaste problemen, och hur dessa kan lösas med hjälp av ett CRM-verktyg som Rebla. I det här inlägget går vi igenom intresseanmälansfasen. 

Vad är intresseanmälansfasen?

Ert projekt är så pass moget att det finns ute för kunder att anmäla intresse till. Ni har antagligen namngett projektet, skapat en hemsida samt vet vilken typ av bostäder ni planerar. Det här är den tidigaste fasen — och mycket hänger fortfarande i luften. Bostäderna i sig är inte helt konkretiserade, och ni kan förvänta er ett stort inflöde av intressenter, vissa mer köpvilliga än andra. Så om ni inte har ordning och reda på er data kan det leda till en rad problem. 

  • Projektet är så pass moget att det finns på marknaden.
  • Bostäderna i sig är dock inte helt konkretiserade. 
  • Stort inflöde av intresseanmälningar. 

Vilka utmaningar ser vi i den här fasen?

Det vanligaste misstaget vi ser är att det finns flera intressentlistor för ett och samma projektet. Du som bostadsutvecklare har en, mäklaren har en annan — samtidigt som externa parter som Hemnet har en egen. Dessa är sällan synkroniserade. Så om en kund ringer och vill veta sin köplats kan de få olika svar beroende på vem som svarar i telefonen. Och om en intressent ber att bli raderad ur en lista kan de mycket väl finnas kvar i en annan.

“Varken kundvänligt eller i linje med GDPR”

Och eftersom datan inte finns samlad på en och samma plats är det också vanligt att man mejlar listor kollegor emellan. Det här är naturligtvis varken kundvänligt eller i linje med GDPR. Det slösar dessutom både tid och pengar i form av administrativt strul. Men lösningen är överraskande enkel. 

  • Det vanligaste misstaget är att ha flera intressentlistor. 
  • Dessa är sällan synkroniserade, vilket skapar problem för både er och kunden.
  • Vanligt att man mejlar listor inom organisationen – förbjudet enligt GDPR. 

Hur vi tycker att det istället borde vara

Därför gäller det att ha en intressentlista för ett och samma projekt. Bilden överst i texten visar hur processen kan gå till. Du som bostadsutvecklare har ett Reblaformulär på din hemsida, där intressenter fyller i sina uppgifter. De sparas sedan i Rebla CRM – som fungerar både som ett administrativt verktyg och säljstöd. Sidor som Hemnet eller Nya Boendet dirigerar kunder tillbaka till er hemsida. Detsamma gäller för eventuella formulär hos mäklaren. Alla intressenter hamnar då på en och samma plats, där de är lätta att sortera bland. Och eftersom ni kan skapa flera användare, så kan samtliga i organisationen få tillgång till informationen. Med andra ord behöver ni aldrig mejla listor igen och bryta mot GDPR.

“Allt som krävs är ett system med rätt funktionalitet”

Det här inte alls svårt att göra i praktiken – det krävs egentligen bara två saker. Den första är tydlig kommunikation gällande vilket intresseformulär som gäller. Så att mäklaren exempelvis inte använder sig av ett eget. Den andra är att investera i ett system som tillåter integrationer med exempelvis Nya Boendet och Hemnet. Rebla CRM har den funktionaliteten, eftersom det är utvecklat med syftet att möta bostadsutvecklares behov.

Som en bonus – använder du ett Reblaformulär har du även möjlighet att se hur intressenter hittade ert projekt. Kom de från Hemnet, Facebook eller Instagram exempelvis? Med andra ord, hur mycket värde genererade respektive kanal? Detta är förstås otroligt hjälpsamt när ni ska följa upp era marknadskampanjer.

  • Det viktigaste är att ha EN intressentlista för projektet. 
  • Krävs ett system med stöd för integrationer – såsom Rebla. 
  • Om du använder ett Reblaformulär kan du se hur intressenterna hittade ert projekt.

Rebla CRM är tryggt för kunden – och smidigt för dig

Det främsta lösningen är alltså att ha en intressentlista för ett projekt. Det betyder att du inte måste oroa dig för om den stämmer eller inte. Och använder du Rebla CRM har du all din data lättillgänglig och samlad. Alla i organisationen med ett konto har tillgång till systemet. Och du kan logga in i systemet varhelst du befinner dig – så länge du har en mobil eller en dator med internetuppkoppling. Därmed finns inget behov av att mejla listor kollegor emellan och bryta mot GDPR på kuppen. Så sluta upp med att gneta med olika listor – och gör dig själv en tjänst! Tryggt för kunden – smidigt för dig.


Länkar till de andra artiklarna i serien:

Hur Rebla löser administrativa problem – Säljstartsfasen
Hur Rebla löser administrativa problem – Försäljningsfasen